Deadlines? Nooit van gehoord

DeadlineLaten we even een associatiespelletje spelen. Plaats het woord ‘journalist’ in het midden van een blad en schrijf zoveel mogelijk begrippen op die je hiermee associeert. Mijn kop eraf als er niet in minstens 99% van de gevallen het woord ‘deadline’ terug te vinden is. Natuurlijk, de journalist en deadlines zijn als het ware met elkaar vervlochten. Het beeld van de gestresseerde stakker die tot op het allerlaatste moment aan een artikel aan het werken is, vergezeld van de nodige dosis koffie of energiedrank, is niemand onbekend. Door de constante instroom aan informatie via sociale media, wordt er echter wel eens getwijfeld aan het voortbestaan van het begrip deadline.

Als journalist in spe klinkt dat in eerste instantie als muziek in de oren. Weg met de stress! Jo Caudron, auteur van het boek ‘Media morgen’ waarschuwt echter dat we niet te hard van stapel moeten lopen. Integendeel, hij is van mening dat de deadlines nog niet meteen zullen verdwijnen. De huidige generatie mediagebruikers verwacht namelijk een constante instroom van informatie. Weg droom, weg stressloze toekomst!

Ongeduldig publiek

De mens is tegenwoordig inderdaad op z’n minst gezegd een beetje veeleisend. Een schamele seconde nadat de verkiezingsuitslag bekend is, wil hij al gelezen hebben op Twitter of Facebook wie er als winnaar of verliezer uit de bus gekomen is. Informatie die 5 minuten later verschijnt? Dat is vandaag de dag al ‘not done‘ in medialand. De deadlines voor journalisten zullen volgens Caudron hierdoor ook enkel maar groter worden.

Frank De Graeve van Quadrant Communications, die ons trakteerde op een uiterst boeiend gastcollege over trends in de journalistiek, vindt het verdwijnen van deadlines helemaal geen goede zaak. “Afgaande op mijn eigen ervaringen als journalist – en nu zullen een aantal ex-collega’s ongetwijfeld geweldig beginnen te gremelen – zou die aanpak er volgens mij toe leiden dat er helemaal géén artikels meer verschijnen.” Volgens hem ligt dat niet aan een gebrek aan discipline, maar aan het feit dat de journalist een pietje precies is, die artikels of reportages steeds beter gaat proberen maken door telkens nog een kleinigheid te veranderen. Als er geen vaste deadlines zijn, gaat hij dan ook blijven verbeteren en verschijnt er uiteindelijk toch niks. Deadlines zijn dus wel degelijk nodig, anders is er geen krant, geen tijdschrift of geen televisiejournaal. Dat is zo klaar als een klontje.

Adaptatievermogen getest

Wat er wel bedoeld kan worden met deze veranderende deadlines, is dat niet alle artikels op hetzelfde moment hoeven te verschijnen. Zo zou een redactie verschillende publiceermomenten per dag kunnen inlassen, bijvoorbeeld om het uur. Op deze manier wordt het nieuws op een goede, geleidelijke manier gebracht en blijven de deadlines behouden.

Maar door de grote ongeduldigheid van de lezer of de kijker gaat volgens mij de druk op de journalisten nog groter worden. In plaats van één deadline per dag wordt een redactie nu geconfronteerd met verschillende deadlines. Iedere krant of televisiezender heeft tegenwoordig een mobiele applicatie ter beschikking waar er 24u per dag nieuws wordt aangeboden. Als journalist is het dan een kwestie om kort op de bal te spelen, want je wil natuurlijk sneller nieuws aanbieden dan de concurrentie.

Dus, even een wake up-call voor zij die stiekem hoopten dat de deadlines tot het verleden zouden gaan behoren. Door de sociale media en de nieuwsapplicaties gaat de tijdslimiet enkel maar strakker worden en gaat, volgens mij, de druk op de frêle schouders van de journalist enkel en alleen maar toenemen. In een van mijn vorige blogs heb ik verwezen naar het begrip ‘Survival of the fittest’. Eens zien wie er in de jungle van de deadlines het hoofd boven water en zich kan aanpassen en wie er kopje ondergaat… We zijn alvast gewaarschuwd! (GVS)

Bronnen

  • Gretzky, W. (2011). Skate where the puck is going to be, not where it has been. Trendrapport 2011, de experts aan het woord. Netlash.
  • Gastcollege ‘Frank De Graeve’, Hogeschool-Universiteit Brussel, 18 december 2012
Advertisements

Een gedachte over “Deadlines? Nooit van gehoord

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s