iPad, youPad, wePad (opiniestuk)

BL23AugIpad3NB.jpg.525

Sinds 1 september ziet het schoolleven voor de leerlingen van het Sint-Pieterscollege in Blankenberge er ietwat anders uit dan vorig jaar. De schoolboeken hebben er namelijk plaatsgemaakt voor de iPad. Ook in een aantal andere Vlaamse scholen zijn er plannen om dit technische snufje meer en meer te integreren in het lessenpakket. Veel mensen staan echter argwanend tegenover deze verandering. Hoog tijd dat ze hun ogen eens openen voor de voordelen van dit apparaat.

Wie denkt dat de hoge prijs van het toestel een probleem vormt, moet maar eens denken aan de prijzen van de schoolboeken. “De kost van de iPad vervangt kostprijs van de cursussen”, stelt Rudi Boydens, directeur van het Blankenbergse Sint-Pieterscollege. De hoge prijs van de schoolboeken is inderdaad een jaarlijks terugkerend probleem. Bovendien moeten de leerlingen nog extra materiaal, zoals een atlas en een grafische rekenmachine, aankopen, waardoor de kosten hoog oplopen. De iPad kan hiervoor soelaas bieden, aangezien alle applicaties hierin geïntegreerd worden. Daarnaast kunnen ouders de kosten drukken door de tablet op afbetaling te kopen. We kunnen de bewering dat de iPad te duur is om in scholen gebruiken dus wel degelijk in vraag stellen.

Jonge kinderen en tieners zijn bovendien veel vertrouwder met computer en iPad dan met boeken. De overschakeling mag dan voor veel ouders problematisch lijken, voor de leerlingen is technologie de normaalste zaak van de wereld. Het is wel opletten geblazen dat de tablet geen ‘gadget’ wordt. “De iPad moet goed geïntegreerd worden in het lessenpakket en moet een toegevoegde waarde bieden”, klinkt het bij minister van onderwijs Pascal Smet. Ook al staat het beleid rond tablets in de klas nog niet op punt, er zit heel wat toekomstperspectief in dit apparaat. Het Ministerie van Onderwijs is tegenwoordig druk in de weer om de digitale kloof te dichten en zal hoogstwaarschijnlijk snel met een duidelijk plan voor de dag komen. Het is dus maar een kwestie van tijd vooraleer de iPad zich helemaal een weg baant in het schoolleven van zoon- of dochterlief.

Het gebruik van de iPad kan ook de differentiatie in het onderwijs ten goede komen. Homogene leerlingengroepen lijken ideaal, maar de werkelijkheid is niet zo rooskleurig.  Aangezien de leerlingen door de tablet niet meer gebonden zijn aan het lesmateriaal dat de leerkracht aanbiedt, kunnen ze zelf op zoek gaan naar informatie, beeldmateriaal en extra oefeningen. Zo worden de sterke leerlingen meer uitgedaagd en kunnen ook de zwakkere leerlingen op hun eigen tempo de lesinhoud verwerken. Perfect dus voor heterogene klassen, die tegenwoordig meer regel dan uitzondering zijn.

Hoe we het ook draaien of keren, we kunnen niet tegen de tabletisering van het onderwijs op. En dat moet ook niet: er zijn belangrijke voordelen verbonden aan het nieuwe apparaat. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is de iPad niet duurder dan de traditionele schoolboeken. Bovendien komt de tablet de differentiatie in het onderwijs ten goede. Tot slot kan de iPad uitgroeien tot een onmisbare tool voor leerlingen in het onderwijs, maar dan moet Pascal Smet wel snel met een duidelijk beleid op de proppen komen. Vergeet dus de stoffige, versleten schoolboeken en schaf uw kind alvast een iPad aan, want de jonge bengels zouden de tablet wel eens sneller nodig kunnen hebben dan u denkt.

Advertisements

4 gedachtes over “iPad, youPad, wePad (opiniestuk)

  1. De iPad zal inderdaad waarschijnlijk niet meer uit het schoolleven weg te denken zijn en het biedt interessante voordelen. Maar de nuance dat het nog niet voor direct zal zijn, mag niet vergeten worden. Ten slotte zijn nog niet alle boeken beschikbaar op de iPad.
    Trouwens, mooi vakoverschrijdend gewerkt, Gunter.

  2. Caroline en Gunter, ik ben het er niet mee eens. ‘Call me old fashioned’, maar ik vind een echt handboek nog steeds echter dan een tablet. En door enkel nog te typen, denk ik toch dat de taalgevoeligheid van de kinderen zal dalen… Mijn blog toont een andere kijk op dit onderwerp.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s