Glazen bol

Les om half 9 op een vrijdagmorgen, het is niet bepaald de natte droom van een student (en waarschijnlijk ook niet van de professoren), maar het hoort er wel bij. Erg goedgezind was ik dan ook niet toen ik gisterenmorgen, met uiteraard nog een halve slaapkop, de trein moest nemen in Leuven om 7.34 richting Brussel-Centraal.

Tijdens het bladeren door de Metro, die me al een ontelbaar aantal keer van de verveling heeft gered op de trein, werd mijn aandacht echter getrokken door mijn twee overburen. Beide heren waren druk in de weer met het lezen van de krant, hetzij op een ietwat andere manier. De jongste van de twee zat gretig op zijn iPad te tokkelen, terwijl de oudste met de papieren editie van De Standaard zat te knoeien.

Technofiel of neo-Luddist?

Het contrast tussen beide heren kon niet groter zijn en meteen schoten de begrippen utopisten en neo-Luddisten – zouden mijn hersenen dan toch beter werken dan ik dacht op zo’n vroeg tijdstip? – me door het hoofd. De utopisten verafgoden het internet en de nieuwe technologieën, terwijl de neo-Luddisten niets moeten weten van deze moderne ontwikkelingen.

Beide partijen zijn naar mijn mening wel nogal radicaal, de waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden. De snelheid waarmee de man echter met zijn iPad werkte, af en toe een neerbuigende blik werpend op de papieren versie van zijn buurman, deed bij mij wel volgende vraag rijzen: Zit er nog toekomst in de papieren krant? Of is dit medium met uitsterven bedreigd?

Ondergang?

Hoe we het ook draaien of keren, tegenwoordig leven we in een maatschappij waarin de online nieuwsconsumptie een bijzonder grote rol speelt. Zo waren er volgens het onderzoek van Bivings Group in maart 2000 ‘amper’ 19 miljoen Amerikaanse mensen die dagelijks online het nieuws raadpleegden, in december 2005 waren dat er al 44 miljoen. In 2012 zullen dat er ongetwijfeld nog een pak meer zijn. Ben ik dan een pessimist als ik twijfel aan het voortbestaan van de traditionele krant?

De toekomst van de papieren krant ziet er ook volgens Ahlers (2006) niet bepaald rooskleurig uit. Uit zijn onderzoek blijkt dat de consumptie van deze dagbladen gevoelig afgenomen is de laatste jaren, wat onderstreept wordt in onderstaande figuur.

Maar toch is er ook nog goed nieuws voor de Neo-luddisten onder ons. Volgens Beyers is er namelijk nog geen reden tot paniek.  Uit zijn onderzoek blijkt namelijk dat het merendeel van de Belgische respondenten nog steeds de drie traditionele nieuwskanalen, radio, televisie en papieren kranten, verkiest om de actualiteit te volgen. Het belang van het internet neemt wel toe als bijkomende keuze, wat dus wil zeggen dat het vooral gebruikt wordt als aanvulling op de traditionele media.

In datzelfde onderzoek werd de vraag gesteld of de internetkrant op termijn de traditionele gedrukte krant zou kunnen vervangen. Een kleine minderheid (22,2%) was het hiermee eens, terwijl de meerderheid (52,2%) niet met deze stelling akkoord ging. Zij die er nog aan twijfelen, raad ik aan onderstaand filmpje te bekijken…

Het blijft dus koffiedik kijken of de online krant wel degelijk haar kleine zusje van de troon gaat stoten in de toekomst. Zelf heb ik geen glazen bol, maar ik ben van mening dat de ondergang van de traditionele krant nog niet meteen voor morgen zal zijn. En dat is maar goed ook, want zeg nu zelf, bestaat er een betere manier om je dag te starten dan met het lezen van de krant aan de ontbijttafel? Maar dan wel niet op een vrijdagochtend, want dan ben ik allesbehalve te genieten… (GVS)

Bronnen

  • Ahlers, D. (2006). News consumption and the new electronic media. Press/Politics, 11(1), 29-52. doi: 10.1177/1081180X05284317
  • Beyers, H. (2006). De kr@nt van morgen: nog steeds op papier? (Doctoraatsthesis). Universiteit Antwerpen, Antwerpen, België. Geraadpleegd via http://www.nederlandbreedbandland.nl/uploaded/FILES/de_krant_van_morgen.pdf
  • Bivings Group (2006). The use of the Internet by America’s newspapers. A study prepared by the Bivings Group. Geraadpleegd via http://www.bivingsreport.com/campaign/newspapers06_tz-fgb.pdf
Een gedachte over “Glazen bol

Geef een reactie

